Festivalworkshops og danseklasser

I samarbeid med DansiT


Read in English

Spilletider

8. september 2012, 10:00
13. september 2012, 09:00
13. september 2012, 11:00
14. september 2012, 10:00

Spillested

DansiT

Bastard-spesial: Workshops og klasser på DansiT,
Senter for Dansekunst i Sør-Trøndelag

De to siste Bastardfestivalene, i 2010 og i år, skiller seg markant fra de foregående ved at programvolumet har økt kraftig. Nytt av året er at vi i samarbeid med DansiT også arrangerer en rekke med med fire workshops. Vi har invitert festivalkunstnere med helt spesielle og distinkte kunstnerskap til å dele noen av sine erfaringer til danse- og scenekunstmiljøet i Trøndelag og Norge. Felles for alle verkstedene er at kunstnerne har utviklet metoder for å se kropp, konsept, rom og kontekst i sammenheng og gi dette et dynamisk uttrykk på scenen.

Festivaltemaet Historie som konstruksjon og askehaug handler nettopp om kroppen som erfaringsrom og som framtidig byggeplass. Gjennom den sceniske kunsten er kunstneren for publikum en bærer av kollektiv erfaring. Samtidig er kunstnerens tilstedeværelse i rommet et tegn på muligheter og handlingsalternativer for framtiden som potensielt kan få oss til å forstå, overskride, og eventuelt komme ut av, fortidens mønstre.

Påmelding til alle workshops sendes til ingeborg@dansit.no innen torsdag 6. september!

PROGRAM:
Lørdag 8. sept: 10–15.00 
Workshop med Oleg Soulimenko

Torsdag 13. septemer kl 9–10.30 

Morgenklasse med Mette Edvardsen

Torsdag 13. september kl. 11–12.30 

Workshop med Ingri Fiksdal & Pernille Holden

Fredag 14. september kl. 10–14 

Workshop med Oblivia / Annika Tudeer & Anna Krzystek

Les mer om de ulike verkstedene og klassene nedenfor:
——————–[c1]

Lørdag 8. sept: 10–15.00:
Workshop med Oleg Soulimenko (RUS/A)
«Improvisations of Improvisations»
Deltakeravgift: 300,-

Oleg Soulimenko: “Kommunikasjon og framføring” er tema for workshopen. Vi kommer til å arbeide med personlige bevegelsesspråk for å artikulere og berike dem. Vi kommer også til å eksperimentere med grunnleggende elementer for å skape komposisjoner ved hjelp av rom, tid, persepsjon og samhandling. En annerledes tilnærming til dansen, bevegelsens ”enkelhet», minimal dans og gester, stillstand, bevegelse og tekst – alle disse er verktøy for å eksperimentere og skape ulike ”scores” og former der kroppsfornemmelse og mentalt fokus kan lede oss inn i spontane komposisjoner.

Vi kommer til å improvisere over våre egne improvisasjoner, som er inspirert av og relatert til vår livserfaring. Tilstedeværelse og ulike tilstander vil spille viktige roller. Vi vil konfrontere energien i sårbare tilstander og i kraftig fysisk dynamikk.

Gjennom å observere og utforske våre sanser vil vi respondere på hverandres materiale. Slik vil vi endre vår persepsjon og utvikle en forståelse av våre opprinnelige mønstre.

Oleg Soulimenko
The Russian performance artist Oleg Soulimenko lives and works in Vienna. After studying engineering at the Moscow State Technical University, he decided to embark on an artistic career and trained as a dancer and performer at various theatres in Moscow. In 1990, Soulimenko founded the international workshop Saira Blanche Theatre, whose provocative performances toured the globe. With the Saira Blanche Theatre, from 1996 to 2000, Soulimenko participated in a co-operation with Lux Flux, Vienna. They worked together on a method of making theatre without the theatre, of producing stage presence without directing. Within this constellation, he performed all over Europe at dance and theatre festivals. As a curator together with the Tanzquartier Wien, under the title East meets West, he initiated a dialogue between Russian and Austrian artists. With brut Wien, in 2010 he originated the exchange project Music here, Music there: Vienna – Moscow between Austria and Russia, which resulted in several-day showings both in Moscow and in Vienna. In addition, many of his works have been produced within the framework of international co-operation, for example with Lisa Nelson, Meg Stuart, Jennifer Lacey and Steve Paxton. Since 2005, he has been passing on his knowledge of dance and performance at the Dance Department of the Bruckner University Linz and he regularly develops projects with SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance).
www.avantart.com/dance/soulimen.htm [/c1]

——————–

[c1]Torsdag 13. septemer kl 9–10.30
Morgenklasse med Mette Edvardsen (NO/BE)
“Hva er det vi gjør eller trenger å gjøre for å gjøre det vi gjør?“
Fri entré

Mette Edvardsen: “Min relasjon til trening har forandret seg mye gjennom årene som aktiv danser og utøver. For meg er trening en del av en helhet og påvirkes av prosjektene jeg jobber med. Jeg gjør alt fra å løpe, ligge på gulvet, til det å gjøre ingenting som del av min virksomhet. Det er en personlig prosess. Jeg vil ha en klasse bestående av øvelser for å gi fokus til hvordan vi er og hva vi gjør, til tilstedeværelse og oppmerksomhet.”

 

Mette Edvardsen
Mette Edvardsens arbeider er hovedsaklig plassert innenfor scenekunstfeltet, men hun utforsker også andre media og formater som video, bøker og tekst. Med base i Brussel siden 1996 har hun jobbet som danser og utøver i en rekke kompanier og prosjekter. Siden 2002 har Edvardsen arbeidet med egne prosjekter, som hun presenterer internasjonalt, men hun jobber fortsatt med å utvikle prosjekter med andre kunstnere, både som samarbeidspartner og som utøver. Edvardsen er sertifisert som Feldenkrais Practitioner.  www.metteedvardsen.be [/c1] ——————–

[c1]Torsdag 13. september kl. 11–12.30
Workshop med Ingri Fiksdal & Pernille Holden
«Gulvarbeid og akrobatikk»
Fri entré 

Klassen holdes av Ingri Fiksdal og Pernille Holden og passer for profesjonelle og andre med en del erfaring. Den vil bestå av en teknikklasse med fokus på gulvarbeid og akrobatikk, samt noe improvisasjons- og komposisjonsarbeid.

Ingri Fiksdal
Ingri Fiksdal er utdannet danser (Northern School of Contemporary Dance) og koreograf (Kunsthøgskolen i Oslo). Hun har produsert eget arbeid siden 2006 og er under Bastard aktuell med forestillingen Night Tripper. Som danser har Ingri jobbet med koreografer som Christopher Arouni, Masja Abrahamsen og Tharan Revfem, og medvirker for tiden i en ny forestilling av Eva Cecilie Richardsen. www.ingrifiksdal.com

Pernille Holden
Pernille Holden er utdannet fra Skolen for Samtidsdans. Hun har produsert flere forestillinger i samarbeid med Venke Sortland og Jo Berger Myhre, samt arbeidet med koreografer som Therese Markhus og Ingeleiv Berstad. Pernille er videre en av initiativtakerne bak festivalene Landing og Rethink Dance.[/c1]

——————–

[c1]Fredag 14. september kl. 10–14
Workshop med Oblivia / Annika Tudeer & Anna Krzystek
«From a grand idea to minimal expression»
Deltakeravgift: 300,-

Oblivia: “Oblivias arbeidsprosess begynner med en stor idé, en som er så stor at den til å begynne med synes umulig å hanskes med. Gjennom flittige og vedvarende overveielser filtrerer vi vår store idé til den blir håndgripelig. Gjennom denne filtreringen kommer vi til kjernen av saksforholdet/temaet og får samlet et vokabular av bevegelser, tekst og handlinger som vi kan bruke i improvisasjoner og forestillinger. Vår prosess er tett og lagdelt, men det vi presenterer på scenen er likevel minimalistisk og behersket. Imidlertid blir en snart klar over spor fra prosessen og hvordan prosessen er vevd inn i strukturen i verket.

Vår prosess er basert på observasjon, på å se og koble til og finne måter å kommunisere våre bekymringer og konsepter gjennom forestillinger. Vi arbeider med metoder som devising, kreativ respons, kollektivt arbeid og improvisasjon.

Workshopen inviterer deltakerne til å erfare måter å strengt destillere ideer til handling og tekst, og å jobbe med finesse, humor, tilstedeværelse og timing. Workshopen er egnet for profesjonelle og viderekommende studenter i dans, teater, performance, kunst og musikk.”

Oblivia
Oblivia ble etablert i 2000 i Helsinki, og som internasjonale performancegruppe de en unik kraft på den finske performance-scenen. Oblivia arbeider med å få grensene mellom sjangere og nasjonaliteter til å smelte inn i hverandre. Oblivias medlemmer er fra Finland og Storbritannia og har bakgrunn i musikk, dans og teori. Denne blandingen gir en vibrerende spenning og humor til arbeidene.

Helt fra begynnelsen har kjernemedlemmene jobbet sammen med å skape et felles performance-språk. Oblivia er nå igang med sitt nye femårige prosjekt – Museum of Postmodern Art – etter det vellykkede Entertainment Island-prosjekt, som for tiden turnerer internasjonalt.

Annika Tudeer – kunstnerisk leder og utøver. Hun ble uteksaminert fra Univeristetet i Helsinki etter å ha jobbet som danser og koreograf på 1990-tallet.

Anna Krzystek – kjernemedlem/utøver. Hun er en Glasgow-basert utøver og koreograf, og hun har vært med Oblivia siden starten.

www.oblivia.fi.
Denne workshopen er støttet av Norsk-finsk kulturfond
[/c1]


Del på Facebook Del på Twitter
Kjøp på nett › Vis billetten på telefonen din, eller skriv ut. Problemer? › Ring 73 87 94 24 Kjøp på spillested › Billettsalg åpner på spillested en time før forestilling. Bli teaterkontakt ›Ta kontakt med oss. Spesielle behov ›Ta kontakt før kjøp om du sitter i rullestol, eller har andre behov til utforming.
OBS: Ingen inngang etter forestillingsstart