BASTARD 2016: 99 Words for Void

Lond Malmborg (EST/SWE)


Kjøp billetter →

Read in English

Spilletider

22. september 2016, 18:00
24. september 2016, 20:00

Pris

200 - Ordinær
150 - TOBB-medlem
130 - Stud/scenekort/honnør
100 - Festivalkort

Spillested

Teaterhuset Avant Garden

Varighet

95 minutter

Språk

Engelsk

Våre grunnleggende verdier er under angrep! I denne perlen av en forestilling møter vi to riddere som er sendt ut for å forsvare dem. Dilemmaet deres er bare at de ikke er helt sikre på hva verdiene er.

De forsøker å finne svaret i det de har lært om etikk og moral, skikk og bruk. Som sine forfedre søker de å gjøre det rette. Og de har store bragder å slekte på! Konfrontert med andres bilde av familiens store  heltedåder, ser det imidlertid ikke like rosenrødt ut. Intensjonene bak en gjerning henger ikke alltid sammen med mottakelsen …

99 Words for Void løfter fram mangelen på samsvar mellom Europas nedarvede humanistiske retorikk og dagens neoliberalistiske politikk. Lond Malmborg skaper en koselig-klaustrofobisk verden der håpet om en utopi i framtiden er visket ut, og erstattet med ønsket om en umiddelbar utopisk opplevelse, for eksempel en kopp perfekt brygget kaffe.

 

99 Words for Void hadde premiere på Kanuti Gildi SAAL i Tallinn i november 2015. Forestillingens teknisk ansvarlige, Kalle Tikas, deltar også på årets festival med bandet Ringhold.

Iggy Lond Malmborg har besøkt oss en rekke ganger som del av duoen White on White, og sist med soloforestillingen b o n e r under Bastard-festivalen i 2015. Her var Maike Lond Malmborg med som tekniker og dramaturgisk rådgiver. Som utøver besøkte hun Bastard-festivalen 2010 med forestillingen Postuganda.

 

Mer om forestillingen

99 Words for Void tematiserer teatret som demokratiets vugge. Den konfronterer oss med våre grunnleggende verdier, vår ideologi, slik det kommer til uttrykk gjennom talemåter som: «Ytringsfrihet», «individets frihet», «likhet» og «demokrati». Vår fundamentale forståelse av virkeligheten i Europa er at alle er individer, med egne behov, alle er spesielle og alle kan bli det de ønsker. Men hvordan belegges disse talemåtene i det virkelige livet? Er det samsvar? Hvordan går disse humanismens og liberalismens begreper i hop med tidens rådende ideologi, neo-liberalismen?

Lond Malmborg hevder at det ligger en dissonans innebygget i den europeiske modellen, som blander neoliberalistisk politikk med humanistisk retorikk. En dissonans som lett kan gi en følelse av ideologisk fremmedgjøring. 99 Words for Void skal fungere som en plattform der fremmedgjøringen kan erfares og vokse.

For eksempel er dialogen i stykket blottet for motsetninger. Ved å bare bekrefte og videreføre det den andre sier, forsvinner enhver meningsutveksling. Resultatet blir en ny form for sensur og ensretting.

Lond Malmborg lukker teaterrommet for følelsen av at det finnes noe utenfor, og prøver ut det de tenker rundt disse spørsmålene. I teaterrommet kan du si akkurat det du vil: ”In here you can say whatever you want!”.

Mer om kunstnerne

Maike Lond Malmborg

Maike Lond Malmborg(1981) has made a few works worth mentioning as they have brought her some recognition. Her career started out excellently when her graduation work «Sirquit Garden(07)» was nominated for the René Coelho Award of the Netherlands Media Art Institute. Then a few years of silence followed, until 2009 when together with Riina Maidre she got her first international break-trough with «Postuganda», a concert-performance appreciated both by the sexist and queer/feminist audience. After that she did a bit of this and that until the magical moment of winning the Grand Prix of Estonian Cultural Endowment with the big-scale fictional exhibition «Manfred MIM retrospective» made by the artist collective MIMproject of which she is a founding member. After that she hit the real bottom and started asking money from strangers, which ended up in the very successful performance-lecture entitled «10 journeys to a place where nothing happens*» that has been touring actively in Europe since 2013 and will continue to do so during 2016. At the moment she’s got nothing to complain about.

Iggy Lond Malmborg

Iggy Lond Malmborg(1987) is a freelance actor and performance maker based in Malmö, Sweden. Though a formation in traditional acting (the Theatre academy of Malmö) his pieces spans over a wide range of aesthetics and styles, both solo and collaborative work. Malmborgs main artistic interest is to use the actual situation of the performance event as a model onto which the pieces discourse directly can be applied. Since 2009 he is collaborating together with Johannes Schmit (GER) under the name White on White. The duo runs a performance series, until today including 6 autonomous works. The series aims to analyze hidden methods of inclusion and exclusion art-spaces contain. Instead of following the trend of questioning the theatrical norm through temporary representation of minorities, they intend to make the standard itself vulnerable by framing it. Thereby giving – an often overseen – power a face. In 2014 his latest solo work «b o n e r» premiered at the Baltic Circle Festival in Helsinki. The piece has toured actively during 2015 to festivals and venues such as AUAWIRLEBEN (Bern), Sophiensäle (Berlin), Bastard (Trondheim) and Spielart (Munich) and it will also continue touring during 2016.

Johan Jönson

Johan Jönson (1966) is a Swedish poet and playwright based in Stockholm. He had his major breakthrough with the collection of poems entitled «Efter Arbetsschema» (2008), for which he received Aftonbladets literature prize as well as a nomination to the Nordic Council Literature Prize. Before the breakthrough Jönson had published books such as «Collobert Orbital» (2006) «Virus» (2004) and «I Krigsmaskinen», a series of five books: «Nod Noll», «Minnen av kroppar I rörelse och vila», «Karma inertia», «Transvektor», «Aggregat som muterar» (2001-2002). He has also written plays for the independent theatre group Teatermaskinen, amongst them the trilogy «gränsmaterial ww4» (1999), «extasy +/- 0» (2001) and «woyzekmaskinen» (2003). At Albert Bonniers Förlag he had published the lyric books «Monomtrl» (2005) and «Restarkivet» (2007). After the breakthrough came «Livdikt» (2010), which was nominated for the August Prize, and «med.bort.in» (2012), which is followed by «mot.vidare.mot» (2014), a text without an end, with an absent synthesis, a work of montage which locates it self as close as possible to the unreachable processes of life.

Kalle Tikas

Kalle Tikas (1974) has been engaged with theatre works for two almost decades. He has created mainly sound and light solutions for theatre as well as live and written music for contemporary performances. For years he has been working with united dancers of ZUGA and MIMproject as well as musical collectives BF and Ringhold.

 

 


Del på Facebook Del på Twitter
Kjøp på nett › Vis billetten på telefonen din, eller skriv ut. Problemer? › Ring 73 87 94 24 Kjøp på spillested › Billettsalg åpner på spillested en time før forestilling. Bli teaterkontakt ›Ta kontakt med oss. Spesielle behov ›Ta kontakt før kjøp om du sitter i rullestol, eller har andre behov til utforming.
OBS: Ingen inngang etter forestillingsstart