Åpen scene for dans

i samarbeid med DansiT


Kjøp billetter →

Read in english

Spilletider

21. mars 2015, 19:00

Pris

100 - Ordinær
80 - Scenekort/Student/Honnør

Spillested

Teaterhuset Avant Garden

Åpen Scene for Dans er en visningsplattform der dansekunstnere kan vise work-in-progress eller kortere, ferdige koreografier.

Åpen Scene er en arena for å prøve ut idéer og få respons og nye impulser for videreutvikling og ferdigstilling av danseprosjekter. Det er et møtepunkt der dansekunstnere får anledning til å treffes, dele sitt arbeid og sine synspunkter, og diskutere dans. Samtidig er Åpen Scene en arena for publikum som er nysgjerrige på hva som skjer innen dans regionalt og nasjonalt.

Åpen Scene for Dans våren 2015 er et samarbeid mellom DansiT – Senter for dansekunst i Sør-Trøndelag og Teaterhuset Avant Garden. Kvelden byr på fire visninger:

ERIKK MCKENZIE: Stemmebånd

Stemmebånd er en soloforestilling som handler om hvordan tid påvirker vår forståelse av virkelighet. Gjennom foredrag, figurteater, installasjon og dans leker McKenzie med begreper som ikke-fornybare naturressurser, oljeavhengig økonomi, framtidsscenarioene fra FNs klimapanel, samt utopier som uendelig økonomisk vekst og det bærekraftige samfunnet. Hvordan påvirker vår opplevelse av tid våre politiske valg?

12 Erikk McKenzie bilde 10 Erikk McKenzie bilde

Forestillingen er utviklet under residenser ved DansiT, Tou Scene og Regional Arena for Samtidsdans og har blitt vist i ulike formater. Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd, Fond for Utøvende Kunstnere og Fond for Lyd og Bilde.

CHRISTINE VIK BRATVOLD: En trosbekjennelse

En trosbekjennelse (work-in-progress) er en del av et større prosjekt som utforsker temaet tro og overbevisning. Det tar utgangspunkt i fascinasjonen over hvor stor plass og betydning en eneste tanke/idé kan få i menneskers liv, og på bakgrunn av intervjuer og samtaler med folk i alle aldre, ser Christine Vik Bratvold blant annet nærmere på hvordan mennesker lever i og etter sin egen overbevisning – store som små. Samtidig utforsker hun forholdet mellom stemme/tekst/lyd og bevegelse/improvisasjon i satte rammer. Vik Bratvold undersøker også hvordan scenerommet blir en del av historien som formidles, og hvordan scenografien endrer/kan endre betydelse underveis. Under Åpen Scene viser hun publikum en del av sin pågående forskning.

Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3

 

IDÉ, KONSEPT, KOREOGRAFI OG DANS: Christine Vik Bratvold VEILEDERE: Cecilie Lindeman Steen/TEKSTLAB, Hanna Filomen Mjåvatn og Marianne Skjeldal/Mind The Gap MUSIKK: Pan Sonic MIX: Tom Caldino

 

MARTHA STANDAL, PER-THEODOR PAULSEN OG ALEXANDER EMANUEL WAAL: Venterommet

På et venterom blir to mennesker tvunget til å forholde seg til hverandre over lengre tid. Med hver sin nummerlapp venter de på noe. En tallmaskin på veggen teller sakte numrene tilbake til start og de ventende rykker stadig bakover i køen. Ut av en høyttaler strømmer det musikk av forskjellige sjangre; først tilsynelatende tilfeldig, men etterhvert musikk som tydelig ønsker å ta kontroll over stemningen.

Hvorfor er de der? Hva venter de på? Hvem er de egentlig? Er ting slik de ser ut til å være? Og hvem styrer musikken og tallmaskinen som aldri går fremover?

Venterommet er et danseteater for tre dansere/skuespillere.
IMG_6646 IMG_6660
INITIERT AV: Martha Standal MEDVIRKENDE: Martha Standal, Per-Theodor Paulsen og Alexander Emanuel Waal STØTTET AV: Trondheim Kommune

 

ORFEE SCHUIJT OG KIM MYHR: Mapping

In Mapping, the body of the performer plays simple games of repetition in relation to the structure of the room. Actions are repeated over longer duration until strange new relationships manifest themselves as ‘normal’. Mapping is the relation between the body as a whole entity and the fragmented body. The performer works on what is visible and invisible. Limbs travel between being object and subjects. A play of perception starts.

The solo asks certain questions: What are the limits of architecture within my body? Can the body be removed from its own sensual corporeality and seen as structure? Or in contrary can body parts, separated from their totality, become subjects?

Mapping is also in collaboration with the Norwegian composer Kim Myhr.

Bilde 1 Bilde 3
BY: Orfee Schuijt WITH: Orfee Schuijt and Kim Myhr

DansiT – Senter for dansekunst i Sør-Trøndelag arbeider for økt aktivitet og synlighet av dansekunst i regionen og etablerer kontakt mellom regionale, nasjonale og internasjonale utøvere og organisasjoner/institusjoner. DansiT tilbyr blant annet residensvirksomhet, administrativ og kunstnerisk bistand til medlemmer og utøvere i produksjon, co-produksjoner, kurs/workshops og PRODA (profesjonell dansetrening). I tillegg arrangerer DansiT også mer publikumsrettede aktiviteter som studiovisninger, Åpen Scene for Dans, Dansens Dag og Multiplié Dansefestival.


Del på Facebook Del på Twitter
Kjøp på nett › Skriv ut eller vis billetten på telefonen din. Problemer? › Ring 815 33 133 for hjelp. Kjøp på spillested › Billettsalg åpner på spillested en time før forestilling. Grupper › Ta kontakt for grupperabatt. Spesielle behov › Ta kontakt før kjøp om du sitter i rullestol, eller har andre behov til utforming.
OBS: Ingen inngang etter start. Bill. refunderes ikke