Antigone Jr. ++ / Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (Plus)

Trajal Harrell (US)


Kjøp billetter →

Read in English

Spilletider

4. september 2015, 22:30

Pris

200 - Ordinær
150 - TOBB
130 - Stud/Honnør
130 - Scenekort
100 - Festivalkort

Spillested

Teaterhuset Avant Garden

Varighet

50 min

Språk

English

Den amerikanske danseren Trajal Harrell har brakt sammen to helt ulike dansetradisjoner for å skape et nytt scenisk språk. Gjennom dette går han løs på en av teatertradisjonens mest spilte greske tragedier.

I Sofokles’ tragedie «Antigone» møter vi skjebnen til Ødipus’ fire barn, med fokus på datteren Antigone. Harrell skalerer dramaet ned til den første scenen, der Antigone og søsteren Ismene diskuterer om de skal begrave sin drepte bror, noe kongen har lagt ned forbud mot. For den opprørske og idealistiske Antigone er det utenkelig å ikke gjøre det. Men for den lydige pragmatikeren Ismene, som er like glad i sin bror, er det utenkelig å sette seg opp mot staten ved kongen. Det blir med andre ord umulig å forenes.

Det uforenelige i relasjonen mellom de to blir i denne forestillingen en parallell til Harrells forsøk på å forene to tilsynelatende uforenlige dansestiler i ett uttrykk.

Gjennom en hel serie forestillinger, under tittelen «Twenty looks or Paris is burning at the Judson Church», ser Harrell for seg et møte mellom det postmodernistiske dansemiljøet rundt Judson Dance Theatre i Greenwich Village på 60-tallet, og Vougingscenen som oppstod i Harlem på 80-tallet.

Der postmodernistene forsøkte å frigjøre seg fra at dansen var preget av show, historiefortelling og forsøk på å forføre publikum, er show og posering det viktigste i Vouging. Når Harrell omfavner det heroiske og tragiske i historien om Antigone, og ikke går av veien for å forføre oss med sentimentale virkemidler, setter han spørsmålstegn ved postmodernistenes prosjekt, som har lagt så mye av grunnlaget for dagens samtidsdans.

 

Les mer om Trajal Harrell og forestillingsserien

I 1963 blomstret dansemiljøet rundt Judson Dance Theatre i New York. Dette skapte et grunnlag for mye av dagens samtidsdans. I forestillingsserien «Twenty looks or Paris is burning at the Judson Church», spør Harrell seg hvordan samtidsdansen hadde sett ut om den nyere Vougingtradisjonen hadde vært en del av dette miljøet.

Danseren Yvonne Rainer skrev i 1965 «No manifesto», som en protest mot at dansen var preget av show og historiefortelling. Hun starter med «No to spectacle. No to virtuosity», og avslutter med «no to seduction of spectator […]. No to eccentricity. No to moving or being moved».

Harrels prosjekt stiller spørsmål til det postmodernistiske prosjektet. I hans scenespråk blir «nei til» til «kanskje». Vi lar oss forføre, vi kan bli rørt, og vi sier definitivt «ja!» til det heroiske og det tragiske.

Harrell har utforsket sitt grunnpremiss for forestillingsserien siden 2008, og undervegs har han samarbeidet med flere markante utøvere og dansekunstnere. Serien har etter hvert blitt vist over store deler av verden, fra Buenos Aires via Helsinki til Berlin.

Trajal Harrell har markert seg både i USA og internasjonalt. Han har som første dansekunstner fått en kunstnerresidens på MoMA i New York, som omtaler ham som «en av de mest fremtredende koreografene og danserne i sin generasjon». Her skal han forske på møtet mellom Vouging og japansk Butoh.

Serien kommer i fem størrelser: XS, S, M, L og XL i tillegg til en Made to Measure. Forestillingen vi får på besøk under Bastard er Junior Size.

 


Del på Facebook Del på Twitter
Kjøp på nett › Vis billetten på telefonen din, eller skriv ut. Problemer? › Ring 73 87 94 24 Kjøp på spillested › Billettsalg åpner på spillested en time før forestilling. Bli teaterkontakt ›Ta kontakt med oss. Spesielle behov ›Ta kontakt før kjøp om du sitter i rullestol, eller har andre behov til utforming.
OBS: Ingen inngang etter forestillingsstart