Første framkalling i Mørkerommet: «Corruption – The Musical»

Read in english

Spilletider

16. april 2015, 20:00

Spillested

Pianobaren på Britannia hotell

Trondheim!

Her er Mørkerommet!

Velkommen til vårt helt nye prosjekt, Mørkerommet. Vi starter 16. april kl. 20.00 med en pilot for å prøvekjøre deler av konseptet og stedet, vi starter med en prøvevisning av svingende «Corruption – The Musical». Det blir en kortere kabaretversjon av den fulle musikalen som handler om virkelige saker som korrupsjonsjegeren Nigel Krishna Iyer har jobbet med. På scenen opptrer i tillegg til Iyer selv også Merete Mongstad. Som Iyer sier skal det bli en kveld med «fun and reality». Etterfulgt av samtaler om korrupsjon, vi er sikre på at alle har en historie på lager.

Theatre of Corruption

«Corruption – The Musical» er en performance-lecture-minimusikal, en sjanger-lek som til tross for alvorlig tematikk ønsker å være leken, humoristisk og tilgjengelig i formen. Hvorfor er korrupsjon utbredt i verdens rikeste, likeste og beste land?

Nigel Krishna Iyer, en fornorsket britisk-indisk korrupsjonsjeger blir publikums «portal» inn i korrupsjonsverden. Han har vært med i to produksjoner av Pia Maria Roll.

Inngang: 50,- inkludert garderobe. Baren er åpen fra kl. 19.00.

 

Mørkerommet i Pianobaren

Pianobaren skal heretter romme lyssky business. Etter piloten i april skal baren fra høsten av ha flere arrangementer med prosjekter og ideer i framkallingsøyeblikket. Etterhvert skal samtidskunst i alle sjangere og uttrykk være representert. Vi lover at vi skal unngå kos og hygge, men gøy skal vi ha det likevel. For vi trenger en bykulturutviklende varietéscene eller et Cabaret Voltaire. Hvorfor? Fordi vi trenger beredskap, vi trenger erfaringsutviklet forstand i møte med verden. Vi trenger erkjennelse av at vi sammen har gått oss vill og at vi sammen må finne en vei ut av uføret. Vi må møtes og snakke om det, tenke sammen om det. Det vi har rotet til. Vi skal ikke nippe til teen og bite av kjeksen.

I debatten om entreprenørskap i kunsten, private sponsorer, kultur og næring handler det i stor grad om markedstilpasning av kunstnerens aktivitet. Dette er paradoksalt siden hele demokratiseringsprosessen i samfunnet siden midten av 1700-tallet har handlet om å beskytte områder for ytring mot makt- og markedsinngrep. Det synes som vi er i ferd med å ende opp der vi startet og at ringen er sluttet.

Vi finner ikke det fruktbart fordi kunst er avhengig av eksperimenter og fri samtale. Prototyper som bekostes av investorer med sikkerhet i framtidig inntjening finnes ikke i den vågale kunsten. Svært få er villige til å risikere kapital på noe ukjent, vanskelig tilgjengelig, ikke-reproduserbart og ikke-tilpasset massekonsum. Scenekunst, vi snakker ikke Broadway eller West End, og mye av den objektløse, mer prosessorienterte bildekunsten og musikken er ikke innenfor hva som kan fungere innenfor markedstenkningen.

Spørsmålene som da dukker opp er: Finnes det da fortsatt steder for eksperimentering i kunsten om utviklingen fortsetter? Hvilke fortellinger, erfaringer og opplevelser blir vi frarøvet? Hvilke rom og virkeligheter undergraves og forsvinner?

Veldig spekulativt, kan man si at den herskende ideologien står for en dødsdom over den risikobaserte kunsten, fordi de færreste kan fortsette å lage kunst på samme måte og likevel kunne leve av det. Det oppstår en situasjon, reint dystopisk vurdert, av et av markedet definert «entartete Kunst»-begrep. Degenerert kunst som i kraft sin provokasjon og fremmedhet blir oversett eller «brent» av markedet eller politisk ideologi.

Vi er leie av logringa til oss kunst- og kulturarbeidere i møte med staten som sier «marked, tilpasning, entreprenør», vi er lei av å se hvordan vi lærer oss nytt språk vi kaster bort energi på. Nå er det skal en ny tid framkalles i Mørkerommet.

 


Del på Facebook Del på Twitter
Kjøp på nett › Skriv ut eller vis billetten på telefonen din. Problemer? › Ring 815 33 133 for hjelp. Kjøp på spillested › Billettsalg åpner på spillested en time før forestilling. Grupper › Ta kontakt for grupperabatt. Spesielle behov › Ta kontakt før kjøp om du sitter i rullestol, eller har andre behov til utforming.
OBS: Ingen inngang etter start. Bill. refunderes ikke